lördag 12 april 2014

Mustamakkara

När jag hör ordet "mustamakkara" så tänker jag på Tammerfors. Det tror jag att många av mina landsmän också gör... Själv är jag en nybörjare när det gäller mustamakkara - för ett par år sedan var jag i affären med dottern i huset och vid köttdisken fanns det mustamakkara färdigt tillredd bara att äta. Dottern i huset frågade vad det var och jag berättade - och tillade "men det äter du inte". Då var gossen bakom disken och sa, men jag kan skära upp en bit så får ni båda smaka. Sagt och gjort. Först testade dottern i huset och konstaterade att det var gott och jag kunde ju inte vara sämre utan provsmakade också och kunde konstatera att det inte var så dumt heller... Aldrig för sent att lära sig nya smaker. Det hela slutade med att vi köpte hem mustamakkara och efter den gången har vi det på menyn alltid nu och då. På sommaren slänger vi den till och med på grillen och det om något är supergott!!! Testa gärna - ni där ute i cybervärlden!


Det här receptet har jag bongat på internet - från kotikokkis sidor, det hade ett fint namn där som jag nu inte kommer ihåg. Hur som helst, här är receptet.

1 paket mustamakkara
1 paket bacon i skivor
1 lök
färsk timjan
salt och peppar

Börja med att ta bort skinnet på korven och skär därefter korven i mindre bitar. . Skär baconet i skivor och hacka löken.


Stek alltsammans i stekpannan. Jag började med baconet, därifrån fick jag fett till lök och korv. Salta om så behövs och krydda med finhackad timjan.


Servera med potatismos och lingonsylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar