onsdag 30 april 2014

Kycklinggryta

Än idag kommer jag ihåg när mamma i min barndom gjorde vad hon kallade för "hönsgryta". En hel höna som styckades och kokades länge så att den nästintill smälter i munnen. Själv älskar jag ju mat med kyckling och har utvecklat ett "eget" recept på denna mammas gryta. Till den här grytan använder man sig av ordentliga bröstbitar med ben i. Tjocka bitar eftersom grytan kokar i ett par timmar! Minutbiffar eller andra tunna filébitar är uteslutna!!!

Här har grytan puttrat ca 2 timmar. :)

1 förpackning kyckling bröstbitar med ben i
1 stor lök
Salt och peppar
Lagerblad
Kryddpeppar
Morötter i önskad mängd
2 tärningar hönsbuljong
Soijasås
Vatten
Mjöl att reda av såsen med.

Jag brukar bryna kyckling-bitarna i grytan i lite smör, bara så att dom får lite färg på ytan. Även löken slänger jag i grytan i det här skedet, bryner den lite och strör på lite vetemjöl. Kryddar kycklingen med salt och peppar. När kycklingen fått lite färg häller jag vatten i grytan, så att det täcker kyckling-bitarna. Skala morötterna och skär dom i stora rediga bitar - tänk fortfarande att grytan puttrar i ett par timmar och skär du morötterna i små fina bitar så kokar dom nog sönder...

Här en bild där grytan just kokat upp...
Lägg morötterna i grytan tillsammans med ett par tre lagerblad och ca 10 kryddpepparkorn samt 2 tärningar hönsbuljong. Soijasås om man vill ha lite mörkare färg på skyn. Efter det är det bara att lägga locket på och låt grytan puttra i minst 2 timmar. Smaka och krydda mera vid behov.

Till det här serverar vi alltid potatis - det är liksom så det skall vara. Ris känns inte rätt till den här rustika grytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar