lördag 14 maj 2016

Ärtsoppa

Ooops, det här gjorde vi för länge sen... närmare bestämt runt fastlags-tider... Första gången vi kokade ärtsoppa på gula ärter.

Ärtsoppan måste man ju "förbereda" kvällen innan man tänkt servera den. Kanske därför det inte blir så ofta att koka ärtsoppa? Hur som helst. Ärterna läggs i blöt i rikligt vatten kvällen innan du tänkt koka din soppa.


Brukar göra det lätt för mig när jag kokar ärtsoppa och använda mig av rökt skinka som "smaksättning".

Följande dag så lägger jag ärterna med vattnet i en stor kastrull och låter det hela puttra på en timme eller så. Brukar också tärna ner en lök i mycket små bitar och salt naturligtvis. Morötter lade min mamma alltid i ärtsoppan. Mannen i huset är dock inte så förtjust i det så inga morötter i denna gång. Lägg den röka skinkan att koka med så får soppan mera smak. Själv brukar jag låta ärterna koka ca 1 timme innan jag lägger i skinkan. Så får din soppa koka tills ärterna är mjuka och soppan har fått en tjock konsistens. Krydda soppan med mejram och eventuellt mera salt om så behövs. Servera med en god senap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar