tisdag 17 maj 2016

Sirapslimpa

En god limpa, bra deg att knåda! Receptet från tidningen Hembakat, favorittidningen. :)

50 g färsk jäst
5 dl vatten, 37C
50 g smör
2 tsk salt
1 1/2 dl mörk sirap
6 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl

Värm vattnet till 37C. Smula ner jästen i en bunke och häll vattnet över jästen och blanda runt tills jästen lösts upp.

Tillsätt smör, salt, sirap, rågsikt och vetemjöl, lite i taget. Bland ihop allt till en smidig deg och knåda den ca 10-15 minuter för hand.

Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 timme.

Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord. Dela den i två bitar.

Forma varje bit till en limpa och lägg dem i varsin form ca 1 1/2 liter, klädd med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 200C.
Gillar min nya handduk som jag låter degen jäsa under. Ni hittar den i Smakbyn på Åland. :)

Pensla bröden med mjölk och grädda dem längst ner i ugnen i ca 45 minuter. Låt dem svalna i formen.
Till sist ett litet tips. När jag mäter upp sirap brukar jag droppa ett par droppar olja i mitt decilitermått, då fastnar inte sirapen. Enkelt och ger ett bra slutresultat eller hur?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar