torsdag 19 maj 2016

Chokladkaka med toffeegräddlikör


Tidigare i veckan när jag surfade runt på nätet kom jag över ett recept på en kaka med likören Baileys. Tyckte receptet verkade intressant men hade ingen Baileys hemma... Däremot shoppade jag en flaska toffee-gräddlikör på båten senaste vi var till Åland. Passar utmärkt för dig som bakar mycket sade försäljaren i taxfree-shoppen till mig. Å rätt hade hon! Den gav en fin smak i denna chokladkaka. Trodde dock att kakan skulle bli mera "kladdig" - nästa gång förkortar jag tiden i ugnen och hoppas på ett "kladdigare" resultat. :)


1,5 dl socker
1 dl Toffee-gräddlikör
100 g smör
200 g mörk choklad, 86 % använde jag denna gång
4 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

smör till formen

Smält chokladen över vattenbad och smöret i mikron. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver innan du häller det ägg-socker-blandningen. Tillsätt även den smälta chokladen och smöret samt likören. Rör till en jämn smet.

Klä en form med löstagbar kant med bakplåtspapper i bottnet, smöra kanten så lossnar kakan bra.

Häll smeten i formen och grädda i 175C ca 20 minuter.


Låt kakan svalna något och strö över florsocker. Servera eventuellt med vispad grädde eller glass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar