lördag 15 mars 2014

Helstekt kyckling i ugn

Alltid när jag är ute på resande fot - önskar dock att det skulle vara oftare än vad det är - så gillar jag att gå och botanisera i de lokala supermarketarna. Detta gjorde jag även i höstas när vi var i Barcelona och då hade jag köpt det här som jag hittade i skåpet häromdagen.


Ajo y limón - vitlök och citron - det låter väl intressant....

Så när vi var och handlade införskaffades en djupfryst hel kyckling som vi nu har tinat upp och då öppnade jag asken.... Till min överraskning innehöll asken inte bara två påsar med kryddblandning utan även stekpåsar!!! Vilken lyx!


Kryddblandningen doftade inte alls å illa måste medges... Jag blandade ut den i lite olivolja eftersom jag tänkte att det är lättare att smeta på kycklingen så. Sagt och gjort. Dessutom slängde jag in lite morötter i stekpåsen. :)

Så här såg det ut innan kycklingen åkte in i ugnen:


Ingen bra bild dock. I 200 grader gräddade jag den kanske 45 minuter, därefter sänkte jag ner till 120 grader ytterligare en hel timme. Och när jag tog ut den från ugnen såg den ut så här:


Riktig gott var det och ni kan ju bara tänka er hur goda morötterna var som varit med i stekpåsen så länge. Så mjuka så dom nästintill smalt i munnen. Gott!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar