fredag 14 mars 2014

Småbröd med smak av kardemumma

Det här är nog säkert ett "retro"-recept.... Hittade det i ett av mina många häften där jag klistrat in recept. Hela kardemummakärnor fick jag av en vän före jul - och nu skalade jag dem och mortlade fröna. Gissa bara vilken härlig doft det var i köket när jag gjorde det här... Mmmmm - me like. ;)

Det här receptet ger ca 30 st kex.

125 g smör
2 dl farinsocker
1 ägg
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk bakpulver
2 1/2 dl vetemjöl


Vispa smör och farinsocker poröst. Tillsätt ägget och fortsätt vispa.

Blanda mjöl och kryddor och bakpulver och tillsätt det i smör-socker-blandningen.

Baka ut smeten till en stånd som du delar i ca 30 delar. Rulla små bollar och sätt dem på bakplåtspappersbeklädd plåt, platta lite till dem. Grädda i 200 grader 8-10 minuter.

Hela kardemummakärnor                    
Närbild av en öppnad kärna med små små härliga frön inuti. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar