lördag 8 mars 2014

Möisaproua õunakook

Ett estniskt recept som jag har hittat på internet någon gång i världen... Äppelpaj - en god sådan.

I det här häftet skriver jag in recept jag hittar på internet och någon gång i världen vill prova... En riktig skatt med andra ord, här finns massor av fina recept - tror jag.... ;)

Det som gjorde att jag fastnade för det här receptet var att det hade potatismjöl i degen. Äntligen var det då dags att baka detta - som redan en längre tid funnits på min lista över recept att prova en dag.

Äppelpaj och nattjästa bröd... :)

200 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl potatismjöl
2 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver

äppel i klyftor
2 msk socker
1 tsk kanel


Vispa smöret poröst, tillsätt äggen ett i sänder - vispa hela tiden. Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål och tillsätt det i smör-ägg-blandningen.

Bred ut degen i en smord pajform och lägg på äppelklyftorna, strö på socker och kanel. Grädda i 200C ca 25 minuter.

Servera med vaniljsås - mumsfilibabba!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar