torsdag 27 mars 2014

Kyckling-majspaj

Det här är ett recept som jag haft i mina gömmor sedan 2008 - ett "pirkka"-recept. :)
Eftersom jag bjudit hem en väninna på en kopp te så gav det mej ett ypperligt tillfälle att prova detta recept. Det ursprungliga receptet använde naturligtvis ett fryst Pirkka-pajdegsbotten men jag gjorde också pajdegen själv - tog mig inte mera än ett par tre minuter... Definitivt snabbare än att börja tina på ett djupfryst botten i alla fall. ;)


Pajbotten:
150 g smör
3 dl vetemjöl
3 msk vatten
1/4 tsk salt

Mät upp smör och vetemjöl. Nyp ihop. Tillsätt salt och vatten och du får en fin deg på ett ögonblick. Tryck ut degen i en smord pajform. Förgrädda i 10 minuter.

Fyllning:
1 stor lök
450 g strimlad naturell kycklingfilé
1 msk olja
3/4 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1 1/2 tsk oregano
1/2 dl sweet chilisås
100 g djupfryst majs
125 g körsbärstomater
1/2 dl persilja
2 dl lättgrädde
1 ägg

Ovanpå:
2 dl riven ost
nachos

På väg in i ugnen...

Strimla lök. Bryn kycklingstrimlorna i olja, tillsätt lök och låt dem mjukna ett par minuter. Smaksätt med salt, peppar, oregano och chilisås. Blanda i majsen.

Bred ut kycklingblandningen på pajbottnet. Fördela delade körsbärstomater ovanpå och strö finhackad persilja ovanpå.

Blanda ägg och grädde. Häll i formen. Strö över riven ost och tryck ner några nachos i fyllningen som dekoration. Grädda i 200 grader ca 25 minuter. Servera ljummen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar