tisdag 25 mars 2014

Sockerkaka med smak av citron

Ett recept jag hittade på bloggen Frostrosor. Köpte mig en ny form för torra kakor senaste vecka och det här kändes som ett bra recept att testa. Brukar ha lite problem med mina torra kakor - de brukar fastna i formen eller så gräddar jag dem för lite. Så det här var en utmaning som heter duga!


3 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
100 g smält smör
1 dl mjölk
ca 1/2 tsk citronarom

Visst är den fin - burken jag förvarar mitt bakpulver i?
Smörj och bröa en form för torra kakor. Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

Blanda mjöl och bakpulver i en separat skål och vänd sedan ner i ägg- och sockersmeten. Häll i det smälta smöret, mjölken och citronaromen. Häll smeten i formen.

Grädda i 175 grader ca 30-40 minuter. Låt kakan stå en stund innan du stjälper upp den.

Här har kakan just kommit ut från ugnen

Ser lovande ut - alltid lika spännande att se hur mycket av kakan som sitter fast i formen...

Rätt så bra - ett par minuter till i ugnen skulle nog ha varit bra... Men ingenting fastnade i formen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar