tisdag 11 mars 2014

Köttfärs-potatis-gratäng

Köttfärs i kylen - moussaka tänkte jag men hade inga aubergine... Makaronilåda - gott men det är inte så länge sedan vi åt det... Köttbullar - nope, det åt vi förra veckan... spagetti och köttfärssås - nja, kanske inte idag... Tänka, tänka, tänka och så vips kom det upp en idé i huvudet. Sagt och gjort - bara att hugga i då. Fram med potatis, lök, köttfärs och en burk krossade tomater...


Detta är alltså ett recept som lite baserar sig på "man tager vad man haver", har absolut inga mått hur mycket jag använde av allting men så här gick det till i alla fall.

Jag började med att skala potatis i önskad mängd. Eftersom jag blev lite förtjust i hur vi gjorde dessa, så tänkte jag använda mig av samma teknik den här gången. Ja, utan vitlök då men det är ju fritt fram om man vill ha vitlök i så bara att hacka ner lite. Allt är möjligt i detta recept. :)

Tillbaka till mina potatisar. När önskad mängd är skalad så skivade jag de och satt de i kallt vatten en stund. När detta var gjort började jag steka köttfärs och finhackad lök i en stekpanna. Medan det stekte fortsatte jag med potatisarna... skölj av vattnet och torka av dem på ett hushållspapper. Smält lite smör i en stekpanna (javisst, du behöver två stekpannor!). Stek potatisskivorna i flere etapper, salta och peppra efter behag. Jag stekte inte potatisen genom-mjuk - bara så mycket att den fick lite färg på ytan...


När du stekt första pannan med potatis vippa över dem i en ugnsform och fortsätt med att steka följande sats med potatis. Glöm inte bort köttfärsen, salta, peppra och rör i den också ibland... :) När du har fått fin stekyta på köttfärsen, häller du på en burk med krossade tomater och lite vatten samt en tärning köttbuljong. Låt puttra en stund så det mesta av vattnet avdunstar. Fortsätt med potatisen...

När du har täckt bottnet på ugnsformen med potatis så häller du över köttfärssåsen och så ännu ett lager med stekt potatis.

På allt detta häller du 4 dl vispgrädde. In i ugnen ca 35-40 minuter tror jag att den var där eller så länge att potatisen är mjuk och ytan fått fin färg.

Så är det bara att äta. Smaklig spis! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar