måndag 24 mars 2014

Morotsbröd

Igår bakades det bröd hos oss... :) :) :) Saftigt morotsbröd efter ett recept jag hittade här. Finns många andra fina recept på den där bloggen också som jag i något skede kommer att testa på. Själv knådade jag brödet i maskin. Här är min version av receptet - gjorde ett par små ändringar...

5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 dl rapsolja
2-3 stora finrivna morötter
1 tsk salt
2 rejäla matskedar honung
10 dl vetemjöl
1 dl speltmjöl
1 dl havregryn
Pumpafrön till garnering

Degen jäste fint - me like ;)
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken tilll 37 grader och blanda med jästen.
Tillsätt därefter olja, morötter, honung och salt.
Tillsätt sedan mjöl och arbeta ihop degen med kraftiga tag. Ställ därefter på jäsning i ca 30 minuter.

Baka ut degen och lägg i en långpanna med papper.
Platta ut och skär försiktigt i rutor och nagga sedan med en gaffel.
Låt jäsa i ytterligare 30 minuter och grädda därefter i ugnen i ca 15 min på 220 grader.

Redo för ugnen
Om du vill kan du pensla brödet med lite saltvatten de sista minuterna så får du en god och krispig skorpa.

Låt det gräddade brödet kallna under bakduk och skär sedan i bitar.

Moroten gav brödet fin färg

Så varmt så smöret smälte.... mmmmmmm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar