torsdag 27 mars 2014

Syltrutor

En favorit som jag inte bakat på länge. Lingonsylten balanserar väl upp det söta i dessa rutor - som dessutom är mycket enkla att göra. Ser dessutom nu att det står att man skall smälta smöret till strösslet... det gjorde jag inte, utan använde mig av rumsvarmt smör. Blev precis lika bra på det viset - tycker jag i alla fall... :)


4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
1 msk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
150 g smör
1 ägg

2 dl lingonsylt

Strössel:
1 1/2 dl havregryn
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör

Blanda mjöl, socker och bakpulver i en skål. Finfördela matfettet i detta. Tillsätt ägget. Blanda alltsammans. Tryck ut degen i en smord liten långpanna, ca 20 x 30 cm. Fördela lingonsylten över degen.


Blanda havregryn, socker och vaniljsocker till strösslet. Smält matfettet och häll över det. Rör om väl. Bred havregrynsmassan över sylten.

Grädda i 200 g ca 20 min.

Låt kakan svalna. Skär den i fyrkanter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar