fredag 29 mars 2024

Butterchicken

 


Kycklingen:
3 st kycklingfiléer

Marinad:
1 dl turkisk yoghurt
2 tsk gurkmeja
2 tsk garam masala
2 tsk spiskummin
1 tsk salt
Saften från en hel lime

Såsen:
2 gula lökar
1-2 röda chili
1 bit ingefära
2-3 klyftor vitlök
400 g krossad tomat
5 kardemummakapslar
2 kanelstänger
1 msk spiskumminpulver
4 dl vatten
2 msk tomatpuré
1 tsk socker
1 msk chilipulver
2 dl vispgrädde
ca 50-75 g smör

Börja med att marinera kycklingen. Hacka kycklingen i bitar. Blanda ihop med alla ingredienser till marinaden. Låt den marineras i kyl över natten eller i minst 8 timmar. Tillaga mitt i ugnen på 225° i ca 20 min. Under tiden kan du tillaga tomatsåsen.

Hacka lök, vitlök, ingefära, chili och tomat. Hetta upp smör i en stekpanna eller kastrull, börja med att fräsa löken och kryddorna en stund. Tillsätt sedan ingefäran, chilin och stek lite till under omrörning. Häll sedan i tomaterna, och låt sjuda under omrörning några minuter. Tillsätt 1 dl vatten, rör om och låt puttra 2 min till. Plocka bort kanelstängerna och mixa såsen slät. Sila sedan bort alla eventuella klumpar från kryddskal om du jobbat med hela kryddor genom en fintrådig sil. Häll tillbaka allting i stekpannan och tillsätt tomatpuré, salt, socker och resterande 3 dl vatten. Rör om och låt puttra på medelvärme under lock i ca 20 min.

Lägg sedan i den färdiggrillade kycklingen i såsen, vätskan som är i ugnsformen ska inte i såsen. Lägg på ett lock och låt grytan puttra i ca 10-15 min till. Lyft på locket och häll i  grädde. Rör om och låt puttra i ca 10 min till. Servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar