lördag 14 november 2015

Brytbröd med dinkel

Ett recept från Lindas bakskola.

5 dl mjölk
50 g jäst
250 g kvarg
1 ½ tsk salt
½ dl linfrön
2 dl halvgrovt dinkelmjöl
2 dl grovt rågmjöl
ca 8 dl vetemjöl


Värm mjölken till  37 grader och häll  den i en bunke. Rör ut jästen i mjölken.

Tillsätt kesella, salt, linfrön, dinkel-, råg- och vetemjöl, lite i taget. Knåda ihop allt till en smidig deg.
Låt degen jäsa under bakduk i 40 min.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord och knåda igenom den ordentligt.
Dela degen i två bitar och rulla ut dem till två längder. Dela varje längd i ca 8 lika stora bitar och rulla dem till totalt 16 bollar.

Lägg degbollarna intill varandra på en plåt med bakplåtspapper och strö lite vetemjöl över dem. Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

Grädda bröden mitt i ugnen i 15–20 min. Låt bröden kallna på ett galler under bakduk.

Lite tätare skulle mina bröd ha kunnat vara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar